Kohti vähäpäästöistä ja kestävää liikennettä rakennettua ympäristöä kehittämällä

Liikenteen päästöt ovat Suomessa vähentyneet biopolttoaineiden yleistymisen, ajoneuvojen energiatehokkuuden parantumisen ja autokannan sähköistymisen myötä, mutta kehitys ei ole ollut riittävän nopeaa. Päästöjen tulisi jopa puolittua tulevan vuosikymmenen aikana, samalla kun arjen liikkuminen pysyy sujuvana ja saavutettavana. Keskeinen kysymys on, pystytäänkö liikenteen päästövähennykset tekemään tavalla, joka ei heikennä ihmisten arjen toimivuutta.

Tässä jaksossa keskustellaan kiinteistö- ja rakentamisalan roolista kestävän liikennejärjestelmän edistämisessä. Syvennymme siihen, miksi ajettujen kilometrien vähentäminen ilman, että vähennetään saavutettavia kohteita, on alan merkittävin päästövähennyskeino, ja miten kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen kilpailukykyä voidaan parantaa maankäytön suunnittelun sekä pysäköintipolitiikan keinoin. Lisäksi pohdimme kestävän liikkumisen kehityssuuntia sekä sitä, millaisia uusia liiketoiminnallisia mahdollisuuksia kiinteistö- ja rakentamisala voi löytää muuttuvasta liikennejärjestelmästä.

Jakson asiantuntijana toimii Tampereen yliopiston liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professori ja liikenteen tutkimuskeskus Vernen johtaja Heikki Liimatainen. Hänen tutkimuksensa keskittyy liikenteen ja logistiikan päästövähennyksiin, liikenneköyhyyteen, liikenneturvallisuuteen sekä digitalisaation, automaation ja sähköistymisen vaikutuksiin liikenne- ja kuljetusjärjestelmiin.

Jakso pohjautuu artikkeliin: Liimatainen, H. (2025). Kestävä kaupunkiliikenne. Teoksessa Saarimaa, S. & Kotilainen, M. (toim.), Ilmiöverkosto: Kiinteistö- ja rakentamisalan kehityksen suunnat 2025. Rakennustietosäätiö RTS sr julkaisut 1/2025.


Oliko sisältö hyvä?

Timanttia 0
Mahtava 0
Neutraali 0
Pettymys 0


Luotettavalla tiedolla mahdollistamme kestävästi rakennetun ympäristön