Rakennustietosäätiö RTS ja A-Insinöörit ovat koonneet yhteistyössä tekoälyn eettisen pelikirjan kiinteistö- ja rakentamisalan toimijoiden käyttöön. Pelikirjan ensimmäinen versio julkaistiin alan käyttöön 24.1.2025 ja toinen versio on viimeistelty 18. kesäkuuta.
Tekoälyn käyttö monipuolistuu ja tietoa on enemmän tekoälyn hyödyntämisestä saatavilla, joka vaikuttaa myös tekoälyn pelikirjan sisältöön. Päivityksen yhteydessä on käyty sisältöjä läpi sekä lisätty kuvitusta. Pelikirjan rakenne pysyi samana. Viidessä sisältöosassa paneudutaan hyviin tiedon käyttöä koskeviin sopimuskäytäntöihin, tekoälyn tuottaman tiedon jäljitettävyyteen ja tietoturvariskien hallintaan sekä opastetaan liiketoimintajohtoa tekoälyyn mahdollisuuksiin tarttumisessa ja sovellus- ja järjestelmäkehittäjiä hyvien käyttötapausten toteuttamisessa.
Päivittyvän pelikirjan tarkoituksena on tukea rakennetun ympäristön toimijoita tekoälyn hyödyntämisessä, ja edistää kestäviä uusia teknologioita rakennusalalla.
Pelikirjan 2.0 esittelytilaisuudessa kerroimme päivityksistä ja niiden perusteista.
Tallenne ja esitysdiat
Esitysdiat voi ladata PDF-tiedostona.
Ohjelma
klo 10 Tervetuloa & katsaus pelikirjaan Tommi Arola, tutkimusjohtaja, Rakennustietosäätiö RTS
klo 10.10 Mitä uutta sisältöä pelikirjassa on kiinteistönomistajalle ja urakointiin, Joonas Lehtovaara, kehityspäällikkö, A-insinöörit
klo 10.20 Mitä uutta tuoteteollisuuden näkökulmasta, Tommi Arola
klo 10.30 Pelikirjan hyödyntäminen yrityksissä. Case: Infra-hanke & A-insinöörit, Pieti Marjavaara, innovaatiojohtaja, A-insinöörit
klo 10.40 Muut mahdollisuudet, Tommi, Joonas, & Pieti
klo 10.45 Q&A
klo 11 Teams-kokous päättyy
Tutustu tekoälyn pelikirjaan
Tekoälyn pelikirja löytyy sivuiltamme.
Lisätiedot
