Tekoälyn eettinen pelikirja 1.0
Versio: 1.0 / 24.1.2025
Tämä on kiinteistö- ja rakentamisalalle (KIRA-ala) suunnattu tekoälyn pelikirja, jonka tarkoitus on jakaa tietoa tekoälyn vastuullisesta ja eettisestä hyödyntämisestä alalla. Tekoälyn kehitys etenee isoin ja nopein harppauksin ja tutkittua tietoa on vähän saatavilla erityisesti tekoälyn kehittämiseen toimialalla. Pelikirjan keskeisenä tavoitteena on, että lukija saa perustiedot kehittääkseen tekoälysovelluksia ja hyödyntääkseen tekoälyä omassa toiminnassaan.
Pelikirjan ensimmäisessä versiossa keskitymme erityisesti suunnittelun, konsultoinnin ja projektijohtamisen näkökulmiin. Nostamme pelikirjassa esiin KIRA-alalle relevantteja huomioitavia asioita ja esimerkkejä. Olemme pyrkineet kokoamaan näkemyksiä siitä, mitä alan asiantuntijan, johto- ja esihenkilön sekä alalla työskentelevän teknologiatoimijan on hyvä tunnistaa tekoälyn hyödyntämisestä toimialalla. Myöhemmin täydennämme pelikirjan sisältöjä mm. KIRA-alan urakoinnin, tuoteteollisuuden ja kiinteistön omistamisen näkökulmilla.
Tekoälyn soveltamiseen on julkaistu useita yleisiä ohjeistuksia eri toimialoille. Haluamme tällä pelikirjalla päästä näistä ohjeistuksista askeleen syvemmälle, tarjoten KIRA-alan toimijoille apua tekoälyn soveltamiseen. Toivommekin, että pelikirjan lukijalle herää tiedonjano tekoälyn soveltamisesta ja hän inspiroituu keskustelemaan aiheesta verkostonsa kanssa.
Pelikirjan kirjoittamisen tueksi suoritettiin laaja-alainen tiedonkeruu kirjallisuuskatsauksen sekä työpajojen ja haastatteluiden muodossa. Kirjallisuuskatsauksessa tutustuttiin laajasti aihetta koskeviin tieteellisin julkaisuihin, opinnäytetöihin, raportteihin, eri toimijoiden julkisesti saatavilla oleviin ohjeistuksiin, oppaisiin, verkkokursseihin, uutisiin, sekä esitysaineistoihin. Merkittävimmät kirjallisuuslähteet on esitetty pelikirjan lomassa ”Lue lisää”-osioissa sekä viittauksina tekstissä. Työpajat ja haastattelut auttoivat syventämään ja sovittamaan pelikirjan sisältöä erityisesti Suomen KIRA-alan kontekstiin, auttaen huomioimaan kattavasti alan eri toimijoiden näkökulmia.
Lukijalle
Pelikirja jakaantuu kahteen kokonaisuuteen: KIRA-alan tekoälykehityksen tilannekuvaan sekä viiteen sisältöosaan. Tilannekuvassa määrittelemme, mitä tekoälyllä ja sen eri osa-alueilla tarkoitetaan, mitä on vastuullisen ja eettisen tekoälyn kehitys, sekä avaamme näkymää siihen, miten huomioida tekoälykehitys paikallisesti (lokalisointi). Viiden sisältöosan kautta käymme läpi vastauksia peruskysymyksiin siitä, mitä toimialallamme pitää huomioida tekoälyn eettisestä kehittämisestä, riskeistä, sovellusmahdollisuuksista, tietosuojakysymyksistä sekä käytännön arkea tekoälyn kehittämisessä.
Tavoitteenamme onkin päivittää pelikirjaa oppimiskokemusten myötä tämän pelikirjan ensimmäisen version 1.0 julkaisun jälkeen vuoden 2025 aikana.
Voit edetä pelikirjassa sisällysluettelon, alla olevien kuvakkeiden kautta valitsemaasi aiheeseen. Kaikki sivut pääset lukemaan järjestyksessä sivujen oikeassa alalaidassa olevien painikkeiden kautta.
Kiitokset
Toivomme, että tekoälyn pelikirjasta on lukijalleen hyötyä. Otamme mielellemme vastaan palautetta sekä kokemuksia pelikirjan aiheista.
Haluamme kiittää hankkeen rahoittajia tämän mahdollistamisesta:
Haluamme kiittää pelikirjan sisältöavussa:
Mika Aho, Datadesign Oy
Roni Blankett, tietosuoja-asiantuntija
Työpajoihin osallistuneet
Haastateltavat
Sparrailijat
Työpajojen järjestelyissä: Rakennusteollisuus RT, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli, Rakennustuoteteollisuus: betoniteollisuus, pientaloteollisuus, teräsrakenneyhdistys, talotekninen teollisuus ja kauppa.
Tekoälyn pelikirjan 1.0 työryhmä
